Hoe vergroot ik mijn online zichtbaarheid?

Afbeelding: Pixabay

Online is al jaren het nieuwe offline. Vooral in tijden van COVID is het belangrijk dat je online zichtbaar bent, want veel mensen gaan bijna de deur niet meer uit! Daar komt ook nog bij dat er wereldwijd al meer dan 1,8 miljard websites zijn. In Nederland zelf zijn dat er 2 miljoen, waarvan er 80.000 actieve webshops zijn. Maar hoe bereik je dan je doelgroep, tussen al die miljoenen websites? Wij hebben 5 tips verzameld die jou verder gaan helpen!

1. Mobile first

Het aantal websitebezoeken is via mobiel groter dan via tablet of desktop. Google heeft dit ook door en heeft daarom gezegd: zorg ervoor dat je website zo gemaakt is, dat hij perfect draait op mobiel. Oftewel, maak je website mobile first! Want zeg eens eerlijk, niets is vervelender dan wanneer je aan het surfen bent en je de inhoud van een website niet goed kan bekijken op je mobiel. Pak jij dan je laptop?

2. Pleeg regelmatig onderhoud aan je website!

De zoekmachine ziet het vaak niet zitten om verouderde websites voorrang te geven in de organische zoekresultaten. Daarom is het goed om onderhoud aan je website te plegen. Plaats blogs, schrijf artikelen, post video’s, maak nieuwe producten aan, maak landingspagina’s en voer regelmatig de updates uit die aanbevolen worden door je CMS. Je kan er ook voor kiezen om dit uit te besteden. Partijen zoals De Marketing Reus helpen je aan een reusachtig online bereik en gaan samen met jou het best haalbare resultaat scoren door je website up-to-date te houden!

3. Maak gebruik van veel gestelde vragen (FAQ)

Wist je dat je met een FAQ (Frequently Asked Questions) heel makkelijk en snel online bonuspunten kan scoren? Op deze pagina vind je alle meest gestelde vragen met bijbehorende antwoorden! Het is enorm belangrijk dat je een FAQ-pagina hebt. Waarom? Hiermee trek je meer bezoekers, omdat ze gelijk een antwoord krijgen op de vraag die ze in de zoekmachine ingeven. Daarnaast ga je met de FAQ indirect aan de slag met voice search optimalisatie (1 van de grootste upcoming trends van het internet).

4. Maak actief gebruik van social media

Social media is enorm belangrijk als we het hebben over bereik. Wil je een groot bereik? Zorg er dan voor dat je gebruik maakt van Twitter, Facebook, Instagram, LinkedIn of TikTok. Natuurlijk zijn er nog meer platformen, zoals YouTube en Snapchat. Wij snappen wel dat je het liefste al deze kanalen bestiert, maar dat is niet nodig. Kies de kanalen uit die het beste bij je doelgroep passen. Heb je veel jeugd (<18) als doelgroep? Kies dan voor TikTok. Heb je zakelijke professionals als doelgroep? Dan past LinkedIn waarschijnlijk beter bij jou!

5. Wie is de held van het verhaal?

Gunfactor blijft één van de belangrijkste drijfveren van een consument om te kopen. Als iemand je niet mag of het je niet ’gunt’, is de kans groot dat hij/zij niks gaat bestellen op je website. Daarom is het van belang om jezelf te profileren, zowel op social media, als op je website! Consumenten komen terug als ze zich aan je gebonden voelen. Ze voelen een band met je, omdat jij je toevallig goed hebt geprofileerd (en al helemaal na dit verhaal). Dit doe je door een goede ‘Over ons’ pagina te maken. Heb je geen inspiratie om zo iets te maken? Kijk eens bij de over ons pagina van Tony’s Chocolonely!

Je kunt deze onderwerpen volgen
Aangeboden
De redactie van de Leeuwarder Courant is niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.