Een buitenlandse markt betreden, waar moet je op letten?

Foto: Pixabay

Jouw webshop heeft de afgelopen jaren een enorme groei meegemaakt en flink geproefd van het succes op de Nederlandse markt. Maar helaas heb je het afgelopen jaar niet de groei meegemaakt die je in andere jaren wel ervaarde. Misschien begin je de top te bereiken in jouw branche of segment. Dat is in Nederland overigens niet zo moeilijk, met slechts 17 miljoen inwoners.

Wil je doorgroeien, dan zal je moeten kijken naar nieuwe mogelijkheden. Je zou je assortiment kunnen uitbreiden, of een extra service kunnen aanbieden. Maar heb je al eens nagedacht over het betreden van een buitenlandse markt? Het buitenland biedt je oneindig veel kansen, er zijn méér dan genoeg potentiële klanten. Maar hoe bereik je deze?

Kansen en bedreigingen bepalen

Eén van de belangrijkste onderdelen van elke nieuwe stap is toch wel het vooronderzoek. Als ondernemer neem je altijd risico’s, maar je zult nooit ergens ‘blind’ instappen. Bij het betreden van een buitenlandse markt krijg je in één keer te maken met diverse factoren die je succes kunnen maken of kraken.

Een andere doelgroep, cultuur, concurrenten, overheid en infrastructuur. Analyseer deze punten grondig om erachter te komen waar je kansen, bedreigingen, sterktes en zwaktes liggen. Speel hier slim op in en probeer dingen te veranderen wanneer mogelijk.

Vraag naar jouw producten testen

In Nederland gaan jouw producten als warme broodjes over de toonbank. Maar wie zegt dat dat ook in het buitenland het geval is? Gelukkig is er een relatief makkelijke manier om te testen of jouw producten ook in het buitenland aanslaan, namelijk marketplaces.

Een online marketplace is simpel gezegd een verzamelplaats van verschillende aanbieders met vele productgroepen, denk aan Bol.com of Amazon. Hier kan je je als bedrijf aanmelden en je assortiment uploaden. Elke keer dat er een verkoop van jouw product plaatsvindt betaal je hier een bepaalde fee over.

Waar deze marketplaces eigenlijk zeer geschikt voor zijn is het testen van de vraag naar jouw product. Stel je wilt een webshop beginnen in Duitsland, maar je hebt geen idee of jouw producten wel in de smaak vallen. Dan zou Amazon een uitstekende manier zijn om dit te testen, deze zorgt in Duitsland voor een groot deel van de e-commerce. Slaat jouw product hier aan, dan is de kans groot dat jouw webshop ook een succes wordt!

Webshop in een andere taal

Als je geconcludeerd hebt dat je producten in de smaak vallen is het tijd om je webshop te vertalen. Marketplaces kan je er nog bij naast laten draaien, maar ik zou hier niet afhankelijk van worden. De fee die je moet betalen drukt natuurlijk wel je marge. Een eigen webshop is dan een stuk aantrekkelijker om te hebben. Je Nederlandse webshop kan er echter niet mee door in het buitenland.

De kans is vrij groot dat jouw potentiële klanten geen Nederlands spreken. Bijna zeker zelfs. Het is daarom nodig dat de webshop een vertaling ondergaat. Maar hoe pak je dit nou aan? Schakel je een professioneel vertaalbureau in, of vraag je een kennis of die dit in zijn vrije tijd wilt doen? Als je echt succesvol wilt zijn met je webshop hoef je niet lang over deze vraag na te denken. Een vertaalbureau is dan altijd de beste optie.

Schakel een vertaalbureau in

Waarom is een vertaalbureau per se nodig vraag je je nu af. Hier zijn meerdere redenen voor. Allereerst is het belangrijk dat de vertalingen 100% accuraat zijn. Onvolledige of foutieve vertalingen creëren geen vertrouwen bij jouw potentiële klanten. En mensen bestellen alleen bij een webshop die zij vertrouwen. Duitsers bijvoorbeeld zijn hier eg gevoelig voor, schakel dus voor vertalingen naar het Duits altijd een Duits vertaalbureau in.

Verder is vakjargon ook erg belangrijk. Stel je verkoopt industriële onderdelen. Deze vergen vaak een specialistische werkwijze en bevatten veel gedetailleerde informatie. Een foutieve vertaling kan dan al snel tot irritaties leiden, of erger. Dit wil je als webshop natuurlijk voorkomen.

Als laatste spelen cultuur en gewoonten ook een zeer grote rol. Niet overal wordt alles even goed getolereerd. Een grappige verwijzing of woordgrap kan hier in Nederland erg grappig gevonden worden, maar in een ander land juist neerbuigend of beledigend. Pas hier dus mee op!

Door samen te werken met een vertaalbureau krijg je te maken met native speakers. Zij beheersen de betreffende taal als hun moedertaal en kunnen hierdoor voor 100% accurate vertalingen zorgen. Hierbij wordt er ook rekening gehouden met de cultuur en gewoonten, niet alleen qua teksten maar ook qua ander mediagebruik. Denk maar eens bij jezelf; hoe snel zou jij bestellen bij een buitenlandse webshop met scheve zinnen en incorrecte vertalingen?

Andere betaalmethoden dan Nederland

Vergeet ook niet te kijken naar de verschillende betaalmethoden van het betreffende land. Bijna elk land heeft namelijk zo zijn eigen populaire betaalmethoden. Visa, MasterCard en PayPal zullen het in elk land wel goed doen, maar iDEAL (de populairste in Nederland) is niet overal beschikbaar. Het idee is om iDEAL Europees te maken, maar dit is momenteel nog niet het geval. Duitsland bijvoorbeeld maakt gebruik van GiroPay, terwijl ze in België MrCash gebruiken. En vergeet niet, je kunt nooit teveel betaalmethoden hebben. Door meer betaalmethoden aan te bieden dan de gemiddelde webshop, zoals achteraf betalen, kan je jezelf onderscheiden van de concurrentie.

Informatie over verzending en retour

Door internationalisering (het ‘wegvagen’ van de landgrenzen) is het steeds makkelijker geworden om pakketjes te versturen. Waar het vroeger dagen of zelfs weken duurde, is het nu mogelijk om binnen 1-2 dagen een pakket in heel Europa te laten bezorgen. Communiceer dit ook duidelijk naar je klant! Niets is vervelender dan lang te moeten wachten op je pakket, of überhaupt twijfelen of die wel aankomt. Zorg er daarom voor dat alles over verzending en retournering gemakkelijk op je website terug te vinden is. Ook dit kan je weer onderscheiden van de concurrentie!

Wacht niet te lang, anders is het te laat

De e-commerce branche zal de komende jaren alsmaar verder groeien. Niet alleen in Nederland, maar heel de wereld. In de toekomst zal het aantal webshops daarom ook flink gaan toenemen. Om de concurrentie voor te blijven doe je er dus goed aan om niet te lang te wachten met het beginnen van een webshop. Des te eerder jij aanwezig bent op de markt, des te hoger jouw naamsbekendheid en uiteindelijk marktaandeel. Wacht dus niet langer en begin vandaag nog met het vooronderzoek van jouw internationale webshop!

 

Je kunt deze onderwerpen volgen
Aangeboden
De redactie van de Leeuwarder Courant is niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.