Aangeboden door: Spar

Boodschappen bestellen de toekomst

-

Online boodschappen bestellen heeft de toekomst. Dat is wat blijkt uit de Smart Food Monitor , een onderzoek dat door Multiscope werd uitgevoerd. Steeds meer consumenten bestellen zware en houdbare producten online, waarna deze vaak de volgende werkdag al worden afgeleverd.

De ideale oplossing, zeker in een tijd als de huidige! Met name senioren proberen het contact met anderen te beperken, om de kans op een besmetting te minimaliseren. Overigens bestaat de huidige trend al langer. Waar in 2016 circa 12% van de deelnemers aan het onderzoek online boodschappen bestelde, was dat vorig jaar al 21%. Een flinke groei!

Gemak en tijdsbesparing de belangrijkste redenen

Met name gemak en een flinke tijdsbesparing zijn voor consumenten reden om voor het online bestellen van boodschappen te kiezen. Zij hoeven niet meer met de zware boodschappen te sjouwen, maar krijgen deze voor de deur of zelfs in de keuken bezorgd. Daarbij hoef je na het werk niet langer langs de buurtsuper om het avondeten in huis te halen. Je kunt de boodschappen op een voor jou geschikt moment thuis laten bezorgen. In de afgelopen jaren zijn steeds meer supermarkten deze mogelijkheid aan gaan bieden. Overigens kun je er ook voor kiezen om de boodschappen door de supermarkt te laten verzamelen. Je pikt de boodschappen vervolgens op bij de balie in de supermarkt!

Voor een praatje naar de lokale buurtsuper

Toch is de kans klein, dat we op korte termijn enkel nog online boodschappen doen. Met name voor senioren is het prettig om af en toe in de lokale SPAR of bijvoorbeeld Coop te komen. SPAR is een typisch voorbeeld van zo’n buurtsuper, waar senioren wekelijks dezelfde kassières treffen. Het maakt dat een bezoek aan de supermarkt voor hen een sociaal uitje is!

Minimumbedrag voor de bezorging van boodschappen

Daar komt bij dat bij het online bestellen van boodschappen vaak voor een minimumbedrag aan producten gekocht moet worden. Voor een alleenstaande is dat nauwelijks haalbaar, als het om weekboodschappen gaat. Het maakt dat veel consumenten voornamelijk houdbare en zware producten online bestellen. Overige producten halen zij bij de lokale supermarkt in het dorp.

Online boodschappen bestellen voor iedere leeftijdsgroep

Niet alleen onder de leeftijdscategorie 18 tot en met 49 jaar is het online bestellen van boodschappen populair. Ook steeds meer vijftigplussers zien de voordelen van het bestellen van de zwaarste producten. Denk aan de flessen frisdrank en de pakken melk. Uit de Smart Food Monitor blijkt dat circa 13% van de vijftigplussers al eens boodschappen gedaan heeft in de online supermarkt.

De redactie van de Leeuwarder Courant is niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.