SC Heerenveen: minder jaarkaarten verkocht

Vrijdagavond begint SC Heerenveen aan zijn 26ste opeenvolgende seizoen in de eredivisie. ,,Met als doel het halen van de play-offs’’, stelt algemeen directeur Luuc Eisenga. ,,Helder.’’

Vrijdag wacht in Zwolle het uitduel tegen PEC, volgende week zondagmiddag is de eerste thuisbeurt tegen Vitesse. Dan zal ook ongeveer duidelijk zijn hoeveel seizoenkaarten er zijn verkocht. Dat zijn er nu zo’n 1000 minder dan vorig seizoen, toen er 14.500 aan de man waren gebracht. In 2015 stond de teller op 15.000.

,,We hebben nog even”, zegt Eisenga. ,,We hopen er nog wat meer te verkopen.” Die terugloop heeft volgens Eisenga een aantal oorzaken. ,,Vier duels in het nieuwe seizoen vallen in verschillende vakanties’’, zegt de directeur. ,,Maar de ongunstige speeldagen van onze thuiswedstrijden spelen ons ook parten. We spelen nu maar acht keer op zaterdagavond, die onze voorkeur heeft. Het tijdstip van zondagmiddag kwart voor vijf is ons een doorn in het oog. Komt nog bij dat niet alleen wij, maar ook veel andere clubs te maken hebben met een Netflix-generatie: amusement neem je pas tot je op het moment dat je er zin in hebt. Die generatie koopt dus niet zomaar een seizoenkaart.’’

Maar heeft die terugloop ook niet te maken met de saaie thuiswedstrijden van vorig seizoen?

Eisenga: ,,Dat denk ik wel. We moeten hard werken om de mensen weer aan ons te binden. Het publiek vermaken zit in het DNA van onze club. We hebben een nieuwe trainer die dat helemaal begrijpt.’’

De slechte resultaten in de voorbereiding hielpen ook niet mee.

,,Het hielp wel om eens goed in de spiegel te kijken. Maar goed, het seizoen begint vandaag. Er hangt in elk geval een gezonde spanning rondom de club. We hebben een nieuwe trainer, een groep die gretig is, die zich dolgraag wil bewijzen. We hebben er zin in.’’

Eisenga wilde er deze zomer alles aan doen een commercieel directeur te vinden. Dat is gelukt. Deze week is Hylke van der Veen, die vertrok bij AB Vakwerk, aan zijn nieuwe baan begonnen. Eisenga: ,,Een aantal pijlers maakt deze club groot. Talenten opleiden, een goed gevuld stadion, aantrekkelijk voetbal spelen. Commercieel is er nog veel te winnen. Daarvoor hebben we goeie mensen nodig, zoals Hylke. We hebben een goed contact met onze trouwe sponsors. We weten ook dat we commercieel gezien veel potentie hebben. Daar gaan we nu hard aan werken.’’

Appgebruikers klikken hier voor de video.

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement