KLM raakt klem op Schiphol

Luchthaven Schiphol heeft volgens KLM de afgelopen jaren veel te veel prijsvechters en Golfmaatschappijen met bonussen gelokt. Daardoor zit de luchthaven nu aan haar plafond, kan KLM niet groeien én loopt de economie schade op, zegt topman Pieter Elbers.

Tot nu toe schaarde KLM zich altijd achter het zogenaamde Alders-akkoord uit 2008, waarin het maximaal aantal vluchten tot 2020 is vastgelegd. Verhoging van dat plafond - en dus meer vliegverkeer bij Schiphol - lijkt nu echter onvermijdelijk.

‘Probleem’

De luchthaven maakte maandag bekend dat ze in 2016 liefst 9 procent meer passagiers had dan in 2015. Het aantal vliegbewegingen groeide naar 479.000. Dat is nog maar 4 procent onder het afgesproken plafond van 500.000 vluchten, dat tot 2020 van kracht is. Gevolg is dat de luchthaven de komende jaren nog maar mondjesmaat kan groeien – en KLM dus ook.

,,Als Schiphol inderdaad op slot gaat, hebben we een probleem”, zegt Elbers. ,,Net nu we als bedrijf weer investeren in nieuwe vluchten en bestemmingen, dreigen we in de knel te komen.” KLM zag zijn passagiersaantal in 2016 met ruim 6 procent toenemen. Een dergelijke groei in 2017 is niet mogelijk zonder het maximum aantal vluchten boven Schiphol te overschrijden. Volgens Elbers dreigt ook de Nederlandse economie schade op te lopen. ,,Bereikbaarheid is van cruciaal belang. Nederland heeft baat bij bedrijven als KLM.”

Te enthousiast

Schiphol zegt in een reactie dat airlines ook zagen dat het plafond van 500.000 in zicht kwam en daarom snel de beschikbare plekken hebben gekaapt. ,,Dat kon dankzij de goede marktcondities, de lage olieprijs en doordat er veel vlootcapaciteit beschikbaar is.”

Elbers verwijt Schiphol dat het veel te enthousiast buitenlandse maatschappijen heeft binnengehengeld. Dat gebeurde met een programma met kortingen en beloningen, waarvoor Schiphol jaarlijks 4 miljoen euro uittrekt. Onder meer prijsvechters als EasyJet en RyanAir en bedrijven uit de Golfregio profiteerden daarvan. ,,Schiphol zegt verrast te zijn door de groei, maar het was gewoon beleid. Ik zeg al jaren dat ze met dat programma moeten stoppen. Ik kan me goed voorstellen dat omwonenden boos zijn dat het afgesproken plafond nu al is bereikt.” Elbers pleit voor nieuw overleg met Schiphol, omwonenden en overheid.

Lees in navolging van dit artikel ook het volgende artikel: Is Lelystad een alternatief voor Schiphol?

Vliegveld Lelystad
 

Klik hier om terug te keren naar Reis!

Of like Reis! op Facebook, Twitter en Instagram

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven