Opinie: Shared space levert files en frustraties op

Shared space is vanavond het onderwerp van een bijeenkomst van Attiek, in de Blokhuispoort in Leeuwarden. We hebben er in Leeuwarden al veel ervaring mee. Ikzelf werd onlangs bijna aangereden door een lesauto, waarvan de instructeur de verontrustende woorden sprak: ,,Als ik zelf had gereden was ik doorgereden.’’

Ik hoor van veel mensen dat ze de oplossingen allesbehalve duidelijk vinden en proberen de plekken te mijden.

Leeuwarden heeft volgens mij een verkeersstructuur gecreëerd die wel tot problemen moet leiden. De Overijsselseweg moest zo nodig verkeersluw en 50 km worden. De consequentie is dat auto’s die vanuit het zuiden komen een lange omweg maken langs Deinum om bij het centrum te komen. Hoezo bereikbaarheid, hoezo duurzaamheid?

Ik vermoed dat het hele circus is begonnen toen de provincie te kennen gaf uit het centrum te vertrekken als ze niet beter bereikbaar zou worden. Gevolg: er komt een hele aparte brug bij de Blokhuispoort. Die moet natuurlijk wel meerdere functies hebben. Dus de toegang naar de nieuwe parkeergarage komt ook aan die zijde. Was dat ook omdat de toenmalige Friesland Bank moeite had met een toegang via de plaats die nu uitgang is?

Auto’s die uit het zuiden komen, moeten niet alleen langs het station (shared space 1), maar moeten ook nog de Wirdumerdijk (shared space 2) passeren om bij de parkeergarage te komen. Twee plekken waar grote aantallen fietsers en voetgangers richting stad gaan, met alle gevolgen, misverstanden en frustraties van dien.

Dit jaar is Leeuwarden de culturele hoofdstad van Europa. Ik zie dagelijks grote aantallen mensen, die de moeite hebben genomen met de trein onze kant op te komen, vanuit het station de oversteekplaats nemen. We hopen toch dat het er nog meer zullen worden? Doordat het er zoveel zijn, moeten de auto’s wel stoppen en ontstaan er lange files.

’s Avonds is de situatie omgekeerd. De auto’s hebben nauwelijks in de gaten dat er zoiets is als een shared space en de voetgangers en fietsers zijn hun leven niet zeker. Die auto’s komen van beide kanten aan op brede wegen en iedereen weet dat een bordje ‘30’ dan niet helpt.

Mijn suggestie is eens goed te kijken naar de oplossing die Groningen heeft gekozen. Alleen vanuit de vier richtingen is het daar mogelijk het centrum te benaderen, men kan er zeker niet dwars doorheen rijden. Leeuwarden kan helaas niet alle gemaakte fouten herstellen, maar het lijkt me goed hier toch nog eens goed naar te kijken en gewoon een knip te maken. Misschien bij het station.

HENK SPAN

Leeuwarden

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement