Zilveren Kruis laat Friese thuiszorgklanten schrikken: foutje, bedankt

Zilveren Kruis en drie andere Achmea-zorgverzekeraars hebben Friese klanten een verkeerde brief gestuurd. Er staat in dat ze geen thuiszorg meer kunnen krijgen.

,,Een foutje. We hebben een verkeerd bestand gebruikt. Morgen krijgen ze een nieuwe brief met excuses”, zegt woordvoerder Christine Rompa van Zilveren Kruis over de brief. Die is afgelopen weekeinde bij achttienhonderd verzekerden van zeventien thuiszorginstellingen in Friesland is bezorgd.

Ook Friese verzekerden van Avéro Achmea, Prolife en Interpolis hebben de brief gekregen.

Onrust

De onrust over de brieven is groot, meldt woordvoerder Jannet Jouwsma van Thuiszorg Zuidwest Friesland. ,,In de brief staat dat ze van ons geen thuiszorg meer konden krijgen. Mensen maken zich zorgen.”

Zilveren Kruis neemt maatregelen tegen wijkzorgaanbieders zonder contract, bevestigt Rompa. In de brief meldt de directeur dat alle nieuwe klanten een aparte machtiging nodig hebben van Zilveren Kruis, anders wordt er niet betaald. Ook krijgen zorgaanbieders zonder contract geen betaalovereenkomst meer van Zilveren Kruis.

Contract

Met Thuiszorg Zuidwest Friesland, onderdeel van Antonius, en zestien andere Friese zorginstellingen heeft Zilveren Kruis echter wel degelijk een contract gesloten, meldt Rompa. ,,Dat stond niet goed in het systeem.” Voor Thuiszorg Zuidwest Friesland is dat nieuw. ,,Voor zover wij weten waren we nog in gesprek”, zegt Jouwsma. ,,Voor 2017 hebben we sowieso een contract en voor 2018 dachten we er wel uit te komen. Dat maakt de hele situatie een beetje ongemakkelijk.”

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven