Wietse viert solarwinst en blijft nog even Down Under

Met een duik in de fontein op het plein van het Australische Adelaide vierde Wietse Bouwmeester (22) uit De Knipe donderdag de overwinning van zijn team in de Bridgestone World Solar Challenge.

Met ruim twee uur voorsprong op Michigan finishte de in Delft ontworpen Nuna 9 donderdagochtend rond kwart voor zeven Nederlandse tijd en won het officieuze wereldkampioenschap voor zonneauto’s. ,,Ik heb net droge kleren aan’’, meldt Wietse als hij met zijn team op nummer twee staat te wachten. Ook dat team moet eraan geloven: een duik in de fontein is traditie bij de solarrace.

Vijf dagen racen hebben Wietse en zijn medestudenten van de TU Delft en Hogeschool Delft erop zitten. Na de derde en vierde dag maakte Wietse zich geen zorgen meer. ,,Toen werd het gat tussen ons en de andere deelnemers steeds groter en werd het een kwestie van onze voorsprong uitbouwen.’’

Spannend

Ook al won het Nuon Solar team meteen de eerste etappe, volgens Wietse was het in het begin wel spannend. ,,De Belgen gingen steeds weg met hoge snelheid en ook Japan haalde ons een paar keer in. Dat bleek bluf te zijn. De derde dag zakten ze helemaal af naar de vijfde plek. Ze hadden hun batterij leeggereden. Wij konden toen nog prima doorgaan.’’

Het Nederlandse team met de Friese ontwerper van het zonnepaneel kende amper tegenslag. Eén keer ging het mis met de voorophanging van de auto die rijdt op zonne-energie. ,,Wij waren zo goed voorbereid dat we dat heel snel konden oplossen.’’ Dat wil niet zeggen dat Wietse geen verbeteringen ziet. ,,Het is een nieuwe auto die we voor de eerste keer bouwden. De tweede keer doe je dat altijd beter.’’

Ruimtevaartcellen

Wietse lette vooral op het zonnepaneel, het onderdeel dat zijn verantwoordelijkheid was. Dat onderdeel bleek van vitaal belang te zijn. ,,Krijg je niet voldoende energie dan kom je niet aan de andere kant van Australië. De keuze voor de cellen, afkomstig uit de ruimtevaart, is een goede geweest. Die cellen hebben het heel goed gedaan. Maar als bouwer zie je tijdens zo’n race ook de imperfectie. Er kan nog veel meer. Daar moet heel veel tijd ingestoken worden. Of dat weer kan met ruimtevaartcellen is de vraag. Het is een niche-markt. Dat maakt het heel duur.’’

Naast het zonnepaneel speelde in de overwinning ook een rol dat het team zich goed had verdiept in de wijziging van de reglementen voor de race. ,,Er zijn verplichte controlstops van dertig minuten. Voorheen mocht het hele team dan in actie komen, nu alleen de coureur. Wij hadden ervoor gezorgd dat de coureur in haar eentje bij die stops zo snel mogelijk het paneel naar de zon toe kon draaien.’’ Ook de aerodynamica van het ontwerp pakte heel goed uit.

Tussenjaar

Dit jaar was de negende race, waarvan het Nuonteam er zeven won en twee keer tweede werd. De wedstrijd is eens per twee jaar; in het tussenjaar wordt in Zuid-Afrika getest. De teams wisselen om de twee jaar, maar Wietse weet nu al dat zijn betrokkenheid niet ophoudt. ,,Je blijft het nieuwe team helpen en adviseren, alleen zal dat niet meer fulltime zijn.’’

Omdat hij zijn studie pas in februari weer op kan pakken, maakt Wietse van de gelegenheid gebruik om tot begin januari op reis te gaan. De rest van deze week blijft hij in Adelaide om te wachten op de officiële prijsuitreiking, daarna trekt hij verder door Australië, Nieuw-Zeeland en een deel van Azië.

Supersonisch

Intussen moet hun supersonische auto, die als hoogste snelheid 110 kilometer per uur haalde, wel weer terug naar Nederland. Vervoer was de heenreis een probleem omdat vliegmaatschappijen de handgemaakte accu niet durfden te vervoeren. ,,De Nuna 9 gaat dus niet meer vliegen. De terugreis is per boot.’’

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven