Vijf vragen over de Flirtino-treinen die tussen Groningen en Leeuwarden gaan rijden

Arriva bracht deze week op de noordelijke Klimaattop een ‘wereldprimeur’: de 18 nieuwe Flirtino-treinen zijn geschikt voor spoorlijnen die gedeeltelijk zijn geëlektrificeerd. Ze rijden eind 2020 tussen Groningen en Leeuwarden.

Is dat fijn voor reizigers en omwonenden?

In principe wel, want elektrische treinen trekken sneller op, kunnen harder rijden en zijn stiller en schoner dan dieseltreinen. Bij stations verdwijnen de ronkende motorgeluiden van stilstaande en optrekkende treinen. Ze zijn ook efficient in te zetten op mogelijke nieuwe routes die deels over elektrisch spoor gaan, zoals Leeuwarden-Assen en Heerenveen-Groningen. Het is alleen nog lang niet zeker of elektrificatie doorgaat.

Valt een trein met de naam Flirtino wel serieus te nemen?

Ervaring met de trein is er nog niet, maar de bouwer heeft een goede naam. De trein heeft niets te maken met de Fyra hogesnelheidstrein van de Italiaanse fabrikant Ansaldo Breda. Bouwer van de Flirtino is de Zwitserse fabrikant Stadler die ook de GTW dieseltreinen van onder meer Arriva heeft gebouwd. De twee bedrijven ontwikkelden de Flirtino als halfzusje van de FLIRT. Van deze veelgeprezen (regionale) elektrische trein uit 2004 rijden inmiddels ruim 700 exemplaren in vijftien landen, waaronder 136 in Nederland bij Arriva, Connexxion, NS en Syntus. (info: Wikipedia).

Was het bericht van Arriva opmerkelijk?

Ja en nee. De komst van de Flirtino was al aangekondigd als ‘accutrein’ met batterijen die stroom halen uit remenergie. Als de accu’s leeg zijn, schakelt de trein over op een motor die niet op diesel draait, maar op de nieuwe synthetische biobrandstof HVO. Daardoor stoot de motor straks minder CO2 uit dan de huidige dieseltreinen. Arriva gaf vorige week voor het eerst aan dat de trein ook stroom van een bovenleiding kan aftappen met een pantograaf. En dat voor deze trein niet meteen een heel traject daarmee hoeft te worden uitgerust, zoals voor de gebruikelijke elektrische treinen. Een gedeeltelijke bovenleiding -bijvoorbeeld bij stations en in de bebouwde kom- kan accu’s voldoende vullen om ook op draadloze trajecten elektrisch te rijden.

Wat is daar zo bijzonder aan?

Arriva neemt een voorschot op elektrisch rijden in plaats van treinen op waterstof. Daar heeft de provincie Groningen haar zinnen op gezet omdat zij hoge verwachtingen heeft van de waterstofeconomie. Friesland is zo ver nog niet. Arriva verwacht dat de waterstoftrein pas over tien tot vijftien jaar ver genoeg is ontwikkeld om normaal mee te draaien in de dienstregeling. Het bedrijf wil daar niet op wachten met verduurzamen en grijpt de nieuwe concessie, per 2020, daarvoor aan. Of de (gedeeltelijke) elektrificatie doorgaat, is echter afhankelijk van de provincies af die het regionale spoor beheren.

Wat vinden onafhankelijke experts?

De Werkgroep Spoor in Friesland, die alleen naar reizigersbelangen zegt te kijken en alle ontwikkelingen op het spoor volgt, is enthousiast. ,,Volledig elektrificeren van de noordelijke spoordriehoek zou nog beter zijn, maar dit is een heel goede stap van Arriva’’, zegt voorzitter Menno van der Veen. ,,Alles gaat beter met een elektrische trein, ook al is de techniek honderd jaar oud. Vergeleken met de benodigde aanpassingen voor het rammelende waterstofverhaal vallen de kosten van elektrificatie mee: nog geen 25 miljoen per provincie, mits ze dezelfde deal sluiten als Limburg. Elektrisch rijden biedt ook aansluitkansen, met waterstoftreinen zet je jezelf op een eilandje. Het zou helemaal geweldig zijn als we proeftuin worden voor het Europese bovenleidingsysteem dat Duitsland al heeft ingevoerd. De nieuwe concessie en de aanstaande gedeeltelijke verdubbeling van het spoor Groningen- Leeuwarden zijn een perfect moment om ermee te beginnen.’’ Volgens Van der Veen is de Flirtino overigens geen wereldprimeur. In Frankrijk rijden soortgelijke hybride treinen (de Regiolis) van fabrikant Alstom.

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven