Tussenoplossing brengt extra spitstrein Sneek-Leeuwarden toch weer in beeld

Het provinciebestuur probeert in de spits toch in 2020 al extra treinen te laten rijden tussen Leeuwarden en Sneek.

Vorig jaar werd bekend dat het baanvak Sneek-Mantgum niet sterk genoeg is om er in beide richtingen vier treinen per uur te laten rijden. Er ligt onvoldoende fundering om de hogere snelheden die daarvoor nodig zijn aan te kunnen. Het spoorbed zou dan zelfs kunnen verschuiven.

Nieuwe oplossing

Samen met spoorbeheerder ProRail en vervoerbedrijf Arriva heeft de provincie een tussenoplossing bedacht. In de ochtendspits rijden elk uur vier treinen van Sneek naar Leeuwarden, terwijl er twee extra lange treinen van Leeuwarden naar Sneek gaan.

De treinen naar Sneek stoppen beide in Mantgum. Van de vier spitstreinen naar Leeuwarden maken er twee een tussenstop in Mantgum.

Die lange treinen worden in Sneek gesplitst. Er gaan dan weer vier treinen terug naar Leeuwarden.

In de middagspits is de situatie omgekeerd.

Minder treinen

Het effect van deze variant is dat er in de spits minder treinen rijden op het baanvak Mantgum-Sneek: geen acht, maar zes.

Door deze ingrepen hoeft de snelheid in vergelijking met de huidige situatie niet omhoog. Wel zijn mogelijk nog maatregelen nodig bij het station van Mantgum. Volgend jaar nemen gedeputeerde staten een definitief besluit.

Definitieve oplossing

Friesland vraagt ProRail om zich bij het ministerie van Infrastructuur sterk te maken voor een definitieve oplossing: de versterking van het baanvak. Dat vergt 20 tot 36 miljoen euro. Momenteel is daar geen geld voor.

De extra spitstreinen zijn nodig omdat het nu regelmatig voorkomt dat er een tekort aan zitplaatsen is.

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement