Top Dutch werft personeel voor Gigafactory van Tesla

‘Wil jij voor Tesla werken?’ Met die vraag gaat Top Dutch de boer op onder jongeren in de drie noordelijke provincies. In Leeuwarden wordt de campagne maandagochtend afgetrapt.

Talent

Stel, Tesla bouwt haar fabriek in Noord-Nederland. Dan heeft oprichter Elon Musk medewerkers nodig. En een flink aantal ook. Want als de fabriek van Tesla in de regio komt, wordt het gebouw zo groot als honderd voetbalvelden, kost de bouw om en nabij de vijf miljard en levert het zo’n tienduizend banen op, zowel direct in de fabriek als indirect in de omgeving. Volgens het campagneteam van Top Dutch hoeft dat geen probleem te zijn, want de regio barst van het (jonge) talent. Talent dat nu nog wegsijpelt door de brain drain naar de Randstad.

De komende vier weken trekt het campagneteam door de regio om jongeren tussen 16 en 36 jaar te vragen of zij Top Dutch zijn: innovatief, bereid om voor vernieuwers als Tesla te werken en daarmee het Noorden op de kaart te zetten. Via www.topdutch.com kan iedereen zich als potentieel medewerker aanmelden. Daar loopt ook een teller met het aantal aanmelders, waarmee Top Dutch Musk via Twitter dagelijks bestookt

In Leeuwarden geven bestuurders en ondernemers maandagochtend om half negen het startsein voor de campagne. „Het werven is wel met een knipoog”, verduidelijkt campagneleider Stef van der Ziel. „We kunnen natuurlijk niemand de garantie van een baan bieden, als Tesla überhaupt naar Noord-Nederland komt.”

Groen

Uit recent onderzoek blijkt dat Tesla in Nederland met stip op één staat in de lijst waar de jonge Nederlander wil werken. „Millenials willen bijvoorbeeld niet meer voor banken werken, in de wetenschap dat ze daar over een paar jaar door digitalisering niet meer nodig zijn. En niet meer bij de grote corporates. Ze willen werken bij bedrijven die de wereld verbeteren, zoals Tesla”, stelt campagneleider Gerard de Boer.

„Het Noorden is de groenste regio van Nederland”, zegt Van der Ziel. Voor Tesla reden temeer om zich te vestigen, aldus de internetondernemer. Wie overigens denkt met Tesla voor een autofabrikant te kunnen werken, heeft het mis. „De Gigafactory is een accubedrijf”, aldus van der Ziel. „Ja, die zitten in auto’s. Maar niet voor niets heeft het bedrijf zichzelf hernoemt van Tesla Motors naar Tesla Inc.: de focus ligt op duurzaamheid en groene energie.”

Een still uit de promotiefilm van Top Dutch
 

Potentie

De potentie van de regio die Top Dutch op de kaart van Tesla wil zetten, blijft ook bij anderen niet onopgemerkt. Sinds de lancering hebben zich al drie bedrijven gemeld om zich in de regio te vestigen, meldt de Noordelijke Ontwikkelingsmaatschappij (NOM). Welke is niet bekend.

Dossier Musk

Wie is Elon Musk, de man achter Tesla, SpaceX en Solar City? Lees vanaf maandag alles over de Amerikaanse ondernemer en zijn visie in ons online dossier.

  • Top Dutch
Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven