Strafzaak rond rampschip Frisia: dood door schuld

Het Openbaar Ministerie houdt Matthijs van der Ploeg (65), eigenaar van rederij De Rousant uit Zoutkamp en zijn 48-jarige bedrijfsleider verantwoordelijk voor de dood van drie opvarenden van het in 2010 vergane schip Frisia.

De voltallige rechtbank komt maandagmiddag naar Zoutkamp om een kijkje te nemen aan boord van een zusterschip van de vergane Frisia. De rechtbank hoopt daarmee begrip te krijgen van de situatie aan boord, voordat de strafzaak van start gaat.

Dood door schuld

Drie zittingsdagen – 23, 24 en 25 oktober – heeft de rechtbank uitgetrokken voor de strafzaak. Matthijs van der Ploeg uit Lauwerzijl en de bedrijfsleider uit Anjum wordt ‘dood door schuld’ ten laste gelegd. Ook de bedrijven Van der Ploeg beheer en Visserijbedrijf De Rousant zijn gedagvaard door het Functioneel Parket.

Schelpenzuiger Frisia verging in december 2010 boven Terschelling. Daarbij kwam de complete driekoppige bemanning om het leven: schipper Jan Tuin (46) uit Leens, stuurman Jannes Lap (49) uit Leens en matroos Steven van den Broek (19) uit Groningen. De vader van de laatste deed aangifte tegen het bedrijf van Van der Ploeg.

Niet zeewaardig

De scheepsramp is eerder onderzocht door de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Die concludeerde dat de Frisia niet zeewaardig was, kampte met talrijke mankementen en dat de bemanning gebrekkige overlevingspakken had:

,,De rederij heeft verzuimd te zorgen voor een zeewaardig schip en heeft daarmee de veiligheid van de bemanning in gevaar gebracht.”

Ook werden door de rederij de risico’s aan boord van het schip niet in kaart gebracht, zoals verplicht is onder de Arbeidsomstandighedenwet:

,,Het ontbreken van enige vorm van veiligheidsmanagement binnen de rederij heeft een doorslaggevende rol gespeeld in het ontstaan van het ongeval en de gevolgen ervan. Een structurele en aantoonbare veiligheidsaanpak ontbrak. Door deze bedrijfsvoering kon het gebeuren dat een onveilig schip naar zee vertrok.”

Schelpenzuiger Frisia tijdens het keren in de haven van Harlingen op 30 december 2010. Foto: Onderzoeksraad/KLPD

Geen commentaar, 'de rechtbank moet oordelen'

Justitie heeft eigen onderzoek verricht en komt met dezelfde verwijten. De verdachten wordt niet alleen dood door schuld verweten, maar ook overtredingen van de zeevaartbemanningswet, waarin staat dat bemanningen voldoende opgeleid moeten zijn en bekend met veiligheidsprocedures aan boord.

Directeur Matthijs van der Ploeg van rederij De Rousant in Zoutkamp weigert commentaar op de tenlastelegging aan zijn adres. Ook verbiedt hij zijn advocaat R. van Campen te reageren. ,,De rechtbank moet oordelen.”

Complex onderzoek

Dat de strafzaak pas na zeven jaar inhoudelijk wordt behandeld heeft volgens woordvoerster Marieke van der Molen van het Functioneel Parket, meerdere oorzaken.

,,De aangifte kwam pas binnen in juni 2012. Het was een complex onderzoek, waarbij aanvullend onderzoek is gevraagd door de verdediging en door de rechtbank. Rapporten van de Onderzoeksraad voor Veiligheid dienen nooit als zelfstandig strafbaar belastend bewijs, daarvoor is onafhankelijk strafrechtelijk onderzoek nodig.”

Lees zaterdag in de Leeuwarder Courant of als  LC+-artikel op deze site, ons interview met vader Erik van den Broek en een reconstructie van de laatste uren op het schip.

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven