ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Supersnelle treinen die direct van Groningen en Leeuwarden naar de Randstad rijden, zonder tussenstop of overstap. ProRail werkt eraan.

De spoorbeheerder wil deze rappe treinen alleen op de drukste momenten van de dag laten rijden, een of twee keer per spits. Een reis vanuit Groningen of Leeuwarden naar Amsterdam of Utrecht stopt dan niet meer in – bijvoorbeeld – Zwolle. Op termijn moet de reistijd worden gehalveerd, zegt ProRail-topman Pier Eringa.

Afgestemd met het ministerie

Hij heeft hiervoor plannen gemaakt met de NS. Deze moeten nog worden afgestemd met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, laat hij weten. De komst van de supersnelle treinen kan dus nog wel enkele jaren duren.

,,Op de drukke trajecten in en rondom de Randstad moeten we over niet al te lange tijd gaan denken aan een nog hogere frequentie dan één trein per tien minuten, waar we nu al mee bezig zijn. Bijvoorbeeld elke zeven of vijf minuten een trein. Dat wordt gewoon de realiteit’’, aldus Eringa.

,,Daarnaast is het ook belangrijk dat we nadenken hoe we steden als Groningen en Leeuwarden een snellere verbinding kunnen geven met de Randstad. Nu moet je naar Amsterdam nog twee uur treinen. Als we met een snellere en vooral directe verbinding die steden dichterbij brengen, doe je ook echt wat voor de bereikbaarheid en leefbaarheid van Nederland.’’

Snelheid van de treinen

Voor een halvering van de reistijd vanuit Groningen naar de Randstad is echter meer nodig dan een directe verbinding zonder stops. Dan moet ook de snelheid van de treinen omhoog. Maar dat is mogelijk. En ook veilig, aldus ProRail, met de nieuwste technieken.

,,Veel van deze plannen kunnen we bereiken met ons huidige budget’’, zegt Eringa. ,,Binnen ProRail zijn we al bezig om te kijken of we nog effectiever kunnen werken en daardoor nog meer geld overhouden om te investeren in het spoor. Maar dat alleen is niet voldoende. Er moet ook gewoon geld bij.’’ Voor extra rails en perrons, in heel Nederland, zijn miljarden euro’s nodig.

Twintig jaar geleden was het heel normaal dat er tussen de grote steden in de Randstad per uur slechts twee of vier intercity’s reden, zegt Eringa.

Onlangs is op het traject Amsterdam-Utrecht-Den Bosch-Eindhoven gestart met een rooster van één intercity per tien minuten. Deze frequentie zal in de Randstad nog verder omhooggaan, in overleg met de vervoerders. De stijging van het aantal treinritten in Nederland zet dus door. De afgelopen tien jaar bedroeg die 40 procent. Voor de komende vijf jaar gaat Eringa uit van een stijging van 20 procent

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement