Oerol legt kaartverkoop door problemen stil tot maandagavond acht uur

Oerol op Terschelling heeft de verkoop van tickets voor de voorstellingen stilgelegd tot maandagavond. Reden hiervoor zijn aanhoudende problemen met het kaartverkoopsysteem.

Het festival op Terschelling gaat ervan uit dat de kaartverkoop via de website op maandagavond om acht uur kan worden herstart. ,,De komende dagen denken we nodig te hebben om samen met onze partners de problemen op te lossen’’, zegt Oerol-woordvoerster Eva Verhoeven. ,,Als dat is gelukt gaan we eerst uitgebreid en op allerlei manieren testen.’’

Onzichtbaar

De problemen staken al direct de kop op toen vorige week de zogeheten ‘vriendenverkoop’ van start ging. Daarbij kunnen donateurs van het festival jaarlijks met voorrang kaarten kopen. Het regende klachten van klanten die niet konden zien of hun bestelling was geslaagd of niet, terwijl de betaling wel werd bevestigd. De organisatie probeerde vervolgens klanten individueel, de een na de ander, duidelijk te maken dat hun aankoop geregeld was, zegt Verhoeven. Een enorme klus. De festivalleiding besloot toen al om de vriendenverkoop te verlengen, naarstig proberend de oorzaak van het probleem te achterhalen.

Tijd nodig

Toen daarna de reguliere verkoop losbarstte, bleek onder vrienden dat hun mogelijkheid om alsnog tickets de bemachtigen was geblokkeerd, en botsten de ‘niet-vrienden’ vervolgens op dezelfde problemen als eerder de vrienden. Dat leverde vanzelfsprekend veel ergernis op, en tegelijkertijd hoofdbrekens bij de organisatie. Deze besloot de verkoop geheel stil te leggen en later in de middag zelfs dat daarmee pas maandag weer wordt begonnen. Verhoeven: ,,We hebben tijd nodig om alles goed te onderzoeken.’’

Vroegere partner

Oerol werkt voor de digitale kaartverkoop voor de komende editie voor het eerst sinds 2014 weer samen met Active Tickets, dat tot dan toe de techniek leverde. Tussendoor was het de beurt aan Ticketmatic, een overstap die in het eerste jaar technische problemen opleverde, zoals dat dikwijls gaat bij de invoering van een nieuw computersysteem. Ook toen mopperden de klanten er op los. Vorig jaar verliep de verkoop vlekkeloos, maar Ticketmatic trok zich terug, waarna opnieuw Active Tickets in beeld kwam. ,,Daarmee hebben we altijd prima samengewerkt”, zegt Verhoeven.

Hiaat

Aan de inrichting van de website valt weinig verandering te bespeuren. Alleen de herinvoering van een account is een tastbare verandering ten opzichte van vorig jaar. Maar de besturing is nieuw en daarin zit het nog op te sporen hiaat.

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement