Hoeveel kan en wil Vlieland nog groeien?

De groei van het toerisme op Vlieland zet zodanig door dat het eiland zich hardop de vraag stelt: Hoe kan dit nog zo doorgaan?

Moeten er torenflats op Vlieland komen? Trekt het eiland genoeg jongeren of moet Vlieland zijn gemiddeld welvarende gast juist behagen? En hoe behoudt het eiland de authenticiteit zonder een Anton Pieckdorp te worden? Deze vragen werden gisteravond gesteld tijdens een drukbezochte bijeenkomst van de eilander VVV over hoe toeristisch Vlieland er over twintig jaar moet uitzien.

Naast kansen, zijn er ook bedreigingen. Al jaren worden er steeds meer zomerhuizen niet verhuurd, maar alleen door de eigenaar gebruikt. Dit drukt op de inkomsten. Nu zijn er zeventig huizen voor particulier gebruik. ,,Als je voor zeven ton een huis koopt, er voor een miljoen een nieuw huis op zet, zit je niet te wachten op 30.000 euro huurinkomsten”, schetste hotelondernemer Harry Westers.

Ook het kamperen is volgens hem eindig. ,,Over tien jaar is dat voorbij.” Liever ziet hij meer vaste bedden. ,,Die vertegenwoordigen een grotere economische waarde. Nu is de verhouding scheef met 2500 bedden in hotels, appartementen en huisjes en 4000 kampeerbedden.”

Niemand wil die 4000 overhevelen naar vaste bedden, los van de vraag of dat zou kunnen. De eilander koestert het authentieke karakter. Wat dat precies is, is een kwestie van gevoel, aldus burgemeester Tineke Schokker. ,,Het eiland verandert, maar het gevoel dat iemand erbij heeft, moet hetzelfde blijven.”

Dit betekent niet dat er niets nieuws kan. Juist wel, betoogde Wicher Meijer van de Hogeschool voor Toerisme in Breda. ,,Je moet nieuwe dingen blijven proberen die passen bij dat gevoel.” De boshuisjes bij camping Stortemelk werden hierbij als voorbeeld genoemd.

Er zijn ook zorgen over of Vlieland betaalbaar blijft voor toeristen. Volgens Meijer valt dat reuze mee en moet je vooral trots zijn op je goede product. Westers illustreert: ,,Een hotelkamer op Vlieland kost 120 euro op Terschelling 100 euro en op Ameland 80 euro.”

Nieuwe doelgroepen – vooral jongeren – moeten er worden aangeboord om de toekomst veilig te stellen. Muziekfestival ITGWO kan hieraan bijdragen, hoewel dat leidt tot grieven op het eiland omdat de eilanders er amper van profiteren. Maar uit VVV-cijfers blijkt dat 35 procent van de festivalgangers later terugkomt. ,,Dat festival wil ik toch wel graag behouden”, aldus Schokker.

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven