Google zegt: Klaver na debat veel gezocht

Tot de verkiezingen analyseert online marketingexpert Joël Heiner van Followr voor de LC in de rubriek 'Google zegt:' het Friese politieke zoekgedrag op Google. Vandaag: het debat en de lijsttrekkers.

Lijsttrekker Jesse Klaver van GroenLinks kwam woensdagmiddag als beste uit de verf tijdens het lijsttrekkersdebat in Groningen. Zo was de publieke opinie in de zaal.

In Google Trends is dat ook te zien als we de lijsttrekkers van de volgens de peilingen grootste partijen invoeren. Drie van hen debatteerden mee, Klaver, Buma en Pechtold. Rutte liet zich vervangen door Zijlstra. Wilders liet verstek gaan. 

Gekeken is naar de score in Google op vijf vaste tijdstippen 23.00 uur op 7 februari en 10.00, 15.00, 19.00 en 23.00 uur op 8 februari. Uitgezet in de grafiek hier of hieronder:

De overzichten werken op basis van een 100-puntenschaal. De hoogste uitschieter in een dagoverzicht is 100. Andere momenten op zo'n dag gaan daar ook vanuit, zonder dat op dat moment de 100 in beeld is. 

Dat laat zien dat er door Friezen veel gezocht werd naar Rutte op de avond voor het debat, toen hij zijn opwachting maakte bij Jinek. De interesse op Google in Rutte bekoelt daarna en verschuift naar Klaver die woensdag niet alleen mee debatteerde maar ook nog een meetup hield in De Oosterpoort in Groningen. Het zoekgedrag piekt in de avond.

Wat opvalt is dat Klaver als zoekterm populairder is dan zijn partij. Op GroenLinks wordt nauwelijks gezocht. Bij het CDA is die ontwikkeling juist omgekeerd. Weinig Friezen tikten op de meetmomenten de naam van Sybrand Buma in op Google maar de naam van de partij kent daarentegen wel enkele hoogtepunten in het zoekgedrag, zoals te zien in de grafiek hier of hieronder:

De PvdA is niet opgenomen in deze overzichten maar wel door Google Trends gehaald. De kijkers van RTV Noord benoemden Asscher tot winnaar van het debat. Op Google werd echter niet naar hem gezocht tijdens de meetmomenten. Uitgezet in de grafiek zien we een platte lijn op de nul.

Hoe komen we aan deze data?

Google verzamelt ontzettend veel data over ons. Met de software van Google Trends is die data inzichtelijk te maken, het laat zien waar op welk moment vaak op gezocht wordt. Dankzij ip-adressen is dat bovendien terug te brengen op plaatsniveau. Online marketeers gebruiken de tool onder meer om te kijken of mensen in een bepaalde regio mogelijk geïnteresseerd zijn in een product of dienst. Als ze vaak google'n op 'nieuwe auto', is de kans groot dat een garage er goede zaken zal doen.

Een andere tool is Google Keywordplanner. Deze software laat zien hoeveel mensen naar bepaalde termen zoeken. Marketeers gebruiken dit om te ontdekken of ze zich bij hun campagnes beter kunnen focussen op 'nieuwe auto' of 'nieuwe Volvo'.

Met Google Trends zijn sentimenten en interesses te ontwaren. Of al die mensen die op 'nieuwe auto' zoeken er ook daadwerkelijk een gaan kopen is op basis van zoekgedrag natuurlijk niet te zeggen. De uitkomsten van onderzoeken met behulp van Google Trends zijn dan ook niet te zien als peilingen. Ze wijzen hooguit in een richting.

Toon reacties

Aanmelden LC-nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het belangrijkste nieuws