Google zegt: Fleur Agema meest gezochte nummer twee

Tot de verkiezingen analyseert online marketingexpert Joël Heiner van Followr voor de LC in de rubriek 'Google zegt:' het Friese politieke zoekgedrag op Google. Vandaag: de nummers twee.

De afgelopen weken ging het vooral over de nummers 1 van de lijst. Naar welke lijsttrekkers werd veel gezocht op Google? En van wie weten we alles al, of hoeven we niets te weten? Dat leverde interessante data op. Zo bleek Jesse Klaver in Google een stuk populairder dan zijn eigen partij. En was het enige dat we van Emile Roemer wilden weten, of hij misschien was afgevallen.

Maar hoe zit het met de nummers 2? De vooral vrouwelijke politici die opereren in de schaduw van de bovenste man. Zondagochtend mochten vijf van hen zich bij WNL presenteren aan de vooravond van het grote debat bij RTL. En dat was ook zichtbaar in het zoekgedrag op Google.

Als we de vijf politici die meededen aan het debat - Jeanine Hennis (VVD), Fleur Agema (PVV), Mona Keijzer (CDA), Stientje van Veldhoven (D66) en Renske Leijten (SP) - krijgen we onderstaand resultaat:

Pauw&Jinek

Na het debat is een lichte piek te zien voor alle vijf. Het debat valt echter in het niet bij de interesse die er voor Agema en Keijzer ontstaat als ze op 1 maart aanschuiven bij Pauw&Jinek. Vooral Agema zit op dat moment op de top van haar 'populariteit'. Al zal dat wellicht vooral komen door haar twittergedrag onderstaand fragment:

Ook de gerelateerde zoekopdrachten laten zien dat aanschuiven bij Pauw&Jinek goed is voor zoekopdrachten op Google:

Opvallend is het om te zien dat wie zoekt naar de ene vrouwelijke politica ook vaak iets wil weten van een andere. Zo zijn de populairste gerelateerde zoekopdrachten van Mona Keijzer: Fleur Agema, Stientje van Veldhoven en Renske Leijten. En staat bij Fleur Agema PvdA-kandidaat Reshma Roopram bovenaan als sterkste stijger.

Verzetsmonument

Een dag eerder zorgde de PVV-politica voor #ophef door de foto boven haar twitterprofiel te veranderen in het volgende:

De woordspeling op het oorlogsmonument in Amsterdam viel niet bij iedereen in goede aarde. Uiteindelijk besloot Agema de foto te wijzigen. Nu siert het origele monument haar twitterprofiel.

Verkiezingen

Tot slot nog even over de verkiezingen zelf. Het lijkt dit keer voor veel mensen moeilijker dan ooit om hun keuze te bepalen. Twee weken voor de verkiezingen wordt er relatief veel op de term 'stemwijzer'  gezocht. Ter vergelijking, de piek is nu al even hoog als dat hij in 2012 een dag voor de verkiezingen was. Stemwijzer lijkt op basis van Google-opdrachten zo’n vijf dagen voor de verkiezingsdatum pas echt populair te worden. De grootste piek voor 'stemwijzer' zien we bij de verkiezingen van november 2006 na de val van Balkenende 2.

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven