Google zegt: Dit zijn de vier voor het RTL-debat

Tot de verkiezingen analyseert online marketingexpert Joël Heiner van Followr voor de LC in de rubriek 'Google zegt:' het Friese politieke zoekgedrag op Google. Vandaag: Wie zijn de vier grootste partijen?

Het RTL-premiersdebat ging bijna niet door omdat de politieke redactie van de zender op basis van de peilingen geen top vier kon destilleren. Toen RTL daarop besloot om dan maar vijf lijsttrekkers uit te nodigen, haakten VVD en PVV af. Het debat stond op losse schroeven maar gaat nu toch door, met GroenLinks, CDA, PvdA, SP en D66.

Was het maken van een top vier zo moeilijk? Wie kijkt naar het Friese zoekgedrag in Google kan wel een lijstje opstellen. Daarvoor haalden we VVD, PVV, CDA, D66 en Groen Links (momenteel de top vijf in de peilingen) door Google Trends en selecteerden daarbij drie periodes: afgelopen week (7 tot en met 13 februari), afgelopen drie maanden (14 november 2016 tot en met 13 februari 2017) en afgelopen jaar (14 februari 2016 tot en met 13 februari 2017).

De meest interessante zijn daarbij de overzicht van de afgelopen drie maanden het afgelopen jaar. Dat laat zien dat het CDA afgelopen jaar op Google verreweg de populairste partij was in Friesland, gevolgd door PVV en VVD. In de afgelopen drie maanden ontliepen deze drie elkaar weinig.

Data uit Google Trends van de afgelopen drie maanden.

Data uit Google Trends van de afgelopen twaalf maanden.

Dat betekent dat drie van de vier kandidaten voor het premierdebat bekend zijn: Sybrand Buma, Geert Wilders en Mark Rutte. Maar wie moet nummer vier zijn op basis van Google-gedrag in Friesland? De data laten zien dat GroenLinks en D66 dicht bij elkaar zitten maar ook weinig populair waren. Ondertussen hangt de PvdA aan het elastiek. Hoe deden de sociaal-democraten het in de afgelopen drie en twaalf maanden? Laten we daarvoor Klaver inruilen voor Asscher.

Data uit Google Trends van de afgelopen drie maanden. PvdA is de paarse lijn.

Data uit Google Trends van de afgelopen twaalf maanden. PvdA is de paarse lijn.

Dat geeft een bijzonder beeld. In Friesland was de PvdA op Google populairder dan GroenLinks en D66. Had RTL zich bij de uitnodigingen voor het premiersdebat gebaseerd op het Friese zoekgedrag dan hadden op 26 februari in de Amsterdamse Rode Hoed Geert Wilders, Mark Rutte, Sybrand Buma en Lodewijk Asscher met elkaar in debat mogen gaan.

Hoe komen we aan deze data?

Google verzamelt ontzettend veel data over ons. Met de software van Google Trends is die data inzichtelijk te maken, het laat zien waar op welk moment vaak op gezocht wordt. Dankzij ip-adressen is dat bovendien terug te brengen op plaatsniveau. Online marketeers gebruiken de tool onder meer om te kijken of mensen in een bepaalde regio mogelijk geïnteresseerd zijn in een product of dienst. Als ze vaak google'n op 'nieuwe auto', is de kans groot dat een garage er goede zaken zal doen.

Een andere tool is Google Keywordplanner. Deze software laat zien hoeveel mensen naar bepaalde termen zoeken. Marketeers gebruiken dit om te ontdekken of ze zich bij hun campagnes beter kunnen focussen op 'nieuwe auto' of 'nieuwe Volvo'.

Met Google Trends zijn sentimenten en interesses te ontwaren. Of al die mensen die op 'nieuwe auto' zoeken er ook daadwerkelijk een gaan kopen is op basis van zoekgedrag natuurlijk niet te zeggen. De uitkomsten van onderzoeken met behulp van Google Trends zijn dan ook niet te zien als peilingen. Ze wijzen hooguit in een richting.

Toon reacties

Aanmelden LC-nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het belangrijkste nieuws