Friese actiegroep: belevingsvlucht Lelystad moet eerder, 5220 banen verloren

De zogenoemde belevingsvlucht over de vliegroutes van Lelystad Airport dient eerder plaats te vinden dan in of vlak voor de zomer.

Dat vindt de Stellingwerver actiegroep Laagvliegroutes NEE. De aangekondigde belevingsvlucht, bedoeld om het geluid en de hoogte te ervaren, zal onder meer over het zuiden van Friesland gaan.

De actiegroep reageert op het recente nieuws over het vliegveld in de Flevopolder, dat in april 2019 open moet en waarover (politiek) veel te doen is. Volgende maand wordt de knoop hierover doorgehakt in de Tweede Kamer.

Volgens Laagvliegroutes NEE is aan het begin van de zomer ‘wellicht alles al beslist rond Lelystad Airport en wordt deze belevingsvlucht alleen gedaan voor de bühne’. Ook zouden er op één dag veel meer van zulke testvluchten moeten zijn, om een betrouwbaar doorkijkje naar de toekomst te geven.

Daarnaast is het belangrijk om met het juiste gewicht te vliegen: het vliegtuig moet brandstof aan boord hebben voor zo’n vier uur vliegen. Dat is nodig voor een vakantievlucht richting Middellandse Zee en is dus realistisch, aldus de Friese groep. Een volgetankt toestel gebruikt meer motorvermogen en maakt dus meer lawaai.

Realistisch

Het is de bedoeling dat er met een passagiersvliegtuig - een Boeing 737 of een Airbus 320 - gevlogen wordt over het noorden en oosten van Nederland. Bewoners moeten zo ‘realistisch ervaren’ hoeveel geluid een overkomend vliegtuig maakt, aldus het ministerie van Infrastructuur.

Genoemde Boeing en Airbus gaan ook daadwerkelijk vliegen op ‘Lelystad’. Boven grote delen van Noord- en Oost-Nederland gebeurt dit op een hoogte van slechts 1800 meter, zoals het nu lijkt.

Er is in verschillende delen van Nederland flinke weerstand tegen uitbreiding van vliegveld Lelystad. Veel mensen vrezen geluidsoverlast. Lelystad Airport moet een groot deel van de vakantievluchten van Schiphol gaan overnemen.

Tegenstanders van het nieuwe vliegveld denken dat er uiteindelijk veel meer gevlogen gaat worden dan minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur nu aangeeft. Het gaat dan om 60.000 of zelfs 80.000 vliegbewegingen per jaar in plaats van 45.000, denken verschillende actiegroepen.

Kosten toerisme

Diezelfde tegenstanders hebben onderzoek gedaan naar het verlies van banen in de Nederlandse recreatiesector als gevolg van de uitbreiding van het vliegveld en het extra lawaai. Conclusie: in Friesland, Overijssel en Gelderland gaan 5220 banen en 233 miljoen euro aan omzet verloren.

De economische schade in de drie provincies zal naar verwachting ontstaan door de lage vliegroutes. Het is voor de eerste keer dat deze schade wordt becijferd.

Het onderzoek is uitgevoerd door ingenieur Kees Baumann, automatiseringsdeskundige en tevens campinghouder in Heerde. Hier komen de Lelystad-toestellen ook over.

Baumann werkte samen met de actiegroepen Laagvliegroutes NEE en HoogOverijssel. De analyse is niet al te uitvoerig en vormt volgens de groepen een voorschot op een volledige maatschappelijke kosten- en batenanalyse.

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement