Facebook weigerde ‘Redbad’-trailer niet, YouTube trouwens ook niet

Facebook heeft de trailer voor de film Redbad niet geweigerd, zoals afgelopen weekend werd gemeld. Het gaat om een weigering door Google AdWords, om de trailer als advertentie voor andere YouTube-filmpjes in te zetten

Het bericht kwam via het ANP en werd afgelopen weekend massaal gedeeld. En maandag stond het ook in de Leeuwarder Courant. Facebook zou geëist hebben om de trailer voor de film Redbadte verwijderen. Die zou beledigend zijn voor grote bevolkingsgroepen.

Vergissing

Maar Facebook, dat was een vergissing, leerde een telefoontje naar producent Klaas de Jong, uit Earnewâld. Het ging om YouTube, dat dringend om verwijdering van deze videodienst verzocht had.

Hij stuurde een fragment van de mail in kwestie door, en daaruit blijkt dat het ging om een mail van Google AdWords. Het verzoek was om de trailer als advertentie in te zetten, dus voordat andere, gevraagde filmpjes starten. Het gaat om ,,schokkende of afschrikwekkende advertenties en inhoud". Over bevolkingsgroepen wordt niet gerept. Doorgaans verwijdert YouTube zelf simpelweg filmpjes, om auteursrechtelijke redenen bijvoorbeeld. De trailer in kwestie is nog steeds te zien.

Europarlementariër Marietje Schaake (D66) heeft inmiddels vragen gesteld aan de Europese Commissie over deze kwestie. Daarin heeft ze het overigens, correct, over Google AdWords.

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement