Arriva zet deelauto in om hiaten in busnetwerk te dichten

Arriva zet vanaf volgende week voor het eerst in de provincie een deelauto in om hiaten in het busnetwerk te dichten. Drachtster wijk De Trisken heeft de primeur.

Inwoners van De Trisken kunnen met de deelauto naar elke bestemming in de gemeente Smallingerland worden gebracht. De auto wordt bestuurd door vrijwilligers. Passagiers geven 24 uur van tevoren aan waar ze heen willen. Ze kunnen dat zowel online als telefonisch doen. Een planner stelt vervolgens de rijschema’s voor de chauffeurs op.

Een enkele rit kost 1 euro per persoon, ongeacht de lengte en duur. Ook mogen de inwoners van De Trisken zoveel mogelijk ritjes aanvragen als ze willen.

De elektrische deelauto – het merk is een Renault Zoe – is een initiatief van de Provinsje Fryslân en vervoerder Arriva. De vervoermaatschappij kreeg eind 2016 de OV-concessie voor Zuidoost-Fryslân. Een van de provinciale voorwaarden voor de concessie was dat Arriva zorgt voor vervoer naar het regionale busnetwerk. De vergunning houdt ook in dat passagiers die niet in de buurt van een buslijn wonen, direct naar de plek van bestemming worden gebracht.

Mislukte proef

Een proef om de auto in de gemeente Ooststellingwerf te laten rijden, mislukte vorig jaar. ,,Toen kwam de provincie bij Smallingerland en De Trisken uit’’, zegt Hans Verhoef, sinds oktober projectcoördinator van de deelauto in de Drachtster wijk, die in het zuidwesten van Drachten ligt, richting De Veenhoop en Boornbergum. ,,Omdat De Trisken niet is aangesloten op een buslijn, terwijl die behoefte er wel is.’’

Uit onderzoek bleek dat de bewoners van de wijk het gebrek aan OV-mogelijkheden als probleem zien, zag Verhoef. De Trisken telt 3300 inwoners, verdeeld over 1500 huizen. Tien procent van de bewoners is 65 jaar of ouder, bijna de helft is ouder dan 45 jaar. Bovendien is het inkomen in de wijk volgens Smallingerland lager dan gemiddeld en wonen er relatief veel mensen zonder rijbewijs. Zij zijn aangewezen op het openbaar vervoer als zij langere afstanden willen afleggen.

Negen chauffeurs

De chauffeurs van de deelauto – ze rijden één of twee dagdelen in de week – halen de reizigers op het door hun gevraagde punt op en brengen ze naar de gewenste bestemming. De chauffeur levert de opgeladen elektrische auto ’s avonds af bij de volgende chauffeur, die zijn voorganger op zijn beurt thuis zal brengen. Op dit moment telt de deelauto negen vrijwillige chauffeurs en twee planners.

Coördinator Hans Verhoef hoopt dat niet alleen de wijk met de deelauto beter wordt verbonden met de rest van Drachten, maar dat ook het leefklimaat in de wijk wordt verbeterd. Chauffeurs krijgen een signalerende functie in de wijk, herkennen wellicht eerder eenzaamheid, kwetsbaarheid of een sociaal isolement bij ouderen en kunnen mensen, organisaties en wijken met elkaar verbinden. Het bouwen van bruggen in de samenleving en daardoor het bevorderen van sociale cohesie, noemt Verhoef een van de doelstellingen.

Medio februari rijden

Woensdag 31 januari wordt de auto, die nu nog wordt beplakt met onder meer het website-adres en telefoonnummer, onthuld. Verhoef hoopt dat de auto medio februari kan rijden. ,,Het is even wachten op de laadpaal, die moet nog komen.’’

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement