Analyse vliegveld Lelystad: valt ook het blauwe dominosteentje?

In het gevoelige dossier Lelystad Airport lijken de dominosteentjes in Den Haag een voor een te vallen. De PvdA is nu ook om. Stel de opening van het vliegveld uit, zeggen de sociaaldemocraten. Grote vraag is: wat doet de VVD? En staat deze partij toe dat coalitiegenoten CDA en D66 draaien?

Ruim een jaar geleden leek het er nog op dat de uitbreiding van Lelystad Airport spoedig een feit zou zijn. Kwestie van tijd, weinig lastige horden. Verlengen maar, die landingsbaan.

Het vliegveld in de Flevopolder moet vanaf april 2019 vakantievluchten van het overvolle Schiphol overnemen. De eerste jaren gaat het om 10.000 ‘vliegbewegingen’ per jaar, op termijn om 45.000. Hiervoor zijn tevens nieuwe vliegroutes nodig.

Erg laag over Noord- en Oost-Nederland

Nadat in de loop van 2017 duidelijk werd dat deze routes vele tientallen kilometers lang erg laag (op 1800 meter hoogte) over Noord- en Oost-Nederland gaan, is de wereld te klein. Inwoners van Friesland, Drenthe, Flevoland, Gelderland en - vooral - Overijssel kwamen in opstand. En zijn dat nog steeds.

FOTO ARCHIEF

Inmiddels hebben de bewoners, onder wie verschillende luchtvaartdeskundigen, aangetoond dat milieuonderzoeken van het ministerie niet deugen. Zij stelden ook andere zaken aan de kaak.

Actiegroepen willen nu meer onderzoek en uitstel van de plannen. Boven alles is het tijd voor een herinrichting van het Nederlandse luchtruim, stellen zij.

Tegen uitbreiding

Al die tijd zijn GroenLinks, Partij voor de Dieren en SP tegen de uitbreiding van Lelystad Airport geweest. Om uiteenlopende redenen, maar toch vooral vanwege de hinder en overlast voor mens, dier en milieu.

SGP trapt ook op de rem. En de PVV lijkt vliegveld Lelystad niet te willen omdat deze partij gaat voor groei van Schiphol.

Het CDA twijfelt. In de Tweede Kamer lijken de christendemocraten - onderdeel van de regeringscoalitie - door te willen met de uitbreidingsplannen, maar het CDA in onder meer Friesland en Overijssel wil dit niet. In Overijssel is de partij heel stellig.

FOTO ARCHIEF

De CDA-fractie in provinciale staten aldaar speelt het spel handig: via Overijsselse Kamerleden als Maurits von Martels. Hij komt uit Dalfsen, een van de plaatsen die flink wordt ‘getroffen’ door de nieuwe, lage vliegroutes.

Reuring sinds ‘Leeuwarden’

Bij D66 is het een enigszins vergelijkbaar verhaal. In de Kamer is er een pact gesloten met de VVD van Mark Rutte, voorstander van groei. Maar bij D66 is reuring ontstaan sinds het partijcongres in Leeuwarden vorige maand.

De leden vinden dat er eerst een herindeling van het luchtruim moet plaatsvinden voordat Lelystad Airport mag worden uitgebreid. Een motie die hiertoe oproept, werd aangenomen, na zorgen van D66-fracties in het noorden en oosten van het land. Die fracties eisen in dit dossier ook meer transparantie van de overheid.

Ook PvdA is om

En sinds dinsdag is ook de PvdA om. ‘Eerst het luchtruim op orde, voordat luchthaven Lelystad wordt opengesteld voor grote vliegtuigen met onzekere aanvliegroutes. Je wilt er zeker van zijn dat je veilig en rustig kunt wonen’, liet de partij via Kamerlid Gijs van Dijk weten. Hij is woordvoerder vervoer en ov.

De draai is opvallend te noemen, omdat de bewindsvrouw die in het vorige kabinet over ‘Lelystad’ ging - staatssecretaris Sharon Dijksma - dit al die tijd niet wilde.

Sharon Dijksma. FOTO ANP

De PvdA zit nu echter in de oppositie en Dijksma is inmiddels weer ‘gewoon’ Kamerlid. Volgens Van Dijk kan zijn partij de geluiden en adviezen van bewoners en actiegroepen niet negeren.

Mochten CDA en D66 in de Tweede Kamer na hun getwijfel inderdaad voor uitstel van de plannen gaan, dan is er zeker sprake van een meerderheid. En kan het zomaar eens gaan om jaren uitstel. Schiphol zou dan niet kunnen groeien.

Wat doet de VVD?

Belangrijk is nu: Wat doet VVD nu de rode (PvdA) en mogelijk ook de groene (CDA, D66) dominosteentjes om lijken te vallen? Valt het blauwe steentje van de VVD eveneens? En staan de liberalen toe dat coalitiegenoten een draai maken?

Het is nog even afwachten. Donderdag wordt er in Den Haag weer vergaderd over vliegveld Lelystad. Later deze maand gebeurt dat nog enkele malen. Zo wordt in de Tweede Kamer nog voor de Kerst gediscussieerd over fouten in milieurapportages (mer).

FOTO EPA

De uitkomst voorspellen valt nog niet mee. Aan de ene kant wil de VVD dóór. Economische groei, de partij ziet het graag. VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) heeft dit ook al eens aangegeven.

Aan de andere kant: VVD-coryfeeën als Hans Wiegel (’Duw Lelystad Airport niet door de strot’) en Pieter Winsemius (’We worden geschiphold’) lieten zich de laatste weken uiterst kritisch uit over de uitbreidingsplannen.

Vraag is: Luisteren Mark en Cora naar Hans en Pieter?

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven