Alarmnummer voor één keer vraagbaak

Voor één keer zitten centralisten Mariska Petsma en Matthijs Bos geen noodtelefoontjes te beantwoorden: ze beantwoordden gisteren vragen van nieuwsgierige burgers over hun werk.

Dat deden ze tijdens de Europese Dag voor 112, traditioneel gehouden op 11 februari (11-2). Omdat het werken in de meldkamer vaak tot de verbeelding spreekt en er regelmatig telefoontjes binnenkomen die eigenlijk ergens anders thuishoren, wil de meldkamer meer bekendheid geven aan de meldkamer en wat daar gedaan wordt.

Onbekend terrein

Mariska Petstra, centralist voor de Brandweer en calamiteitencoördinator, zit achter drie schermen om vragen te beantwoorden. Het is nog rustig vroeg op de ochtend, maar er komen via Twitter wel een paar leuke vragen binnen. ,,Hoe leggen jullie aan dove, slechthorende en spraakbeperkte personen uit dat en hoe ze jullie kunnen bereiken in geval van nood?’’, leest Petstra voor. ,,Goeie vraag’’, merkt Matthijs Bos, centralist en politieagent. Het antwoord? Via een soort WhatsApp, een chatprogramma, kan iedereen de meldkamer bereiken als dat nodig is.

Veel mensen hebben volgens Petstra en Bos geen idee wat zich nou afspeelt in een meldkamer. In Drachten komen alle 112-telefoontjes uit Noord-Nederland binnen en bepaalt de centralist, degene die de telefoon opneemt wat de vervolgstappen zijn. Wie 112 belt, moet eerst aangeven of er behoefte is aan een ambulance, politiewagen of brandweer. Wat als je dat niet weet, wordt er op Twitter gevraagd. ,,Dan moet je kort uitleggen wat er aan de hand is’’, adviseert Petstra.

Uniform en vakgebied

,,We krijgen veel vragen over wat we doen als er bijvoorbeeld een grote aardbeving of andere ramp plaatsvindt’’, vertelt Petstra. ,,En vragen over ons uniform, of we dat altijd dragen, die komen ook altijd terug.’’ Het antwoord is ja, centralisten hebben altijd, ook als ze alleen tussen collega’s zitten, altijd een uniform aan in plaats van vrijetijdskleding. ,,Je weet immers nooit wie er langs kan komen, en we hebben nou eenmaal een geüniformeerd beroep’’, zegt ze.

Een andere categorie vragen komt van mensen die in het vakgebied werken, of een opleiding in de veiligheidsrichting volgen. ,,Ik heb hier een vraag over onze bijscholing, ook een goeie’’, zegt Bos, die de vragen via Facebook bijhoudt. ,,We worden uiteraard bijgeschoold, twee dagen per jaar. Omdat iedereen onregelmatig werkt, is het lastig om vaste dagen voor bijscholing te vinden. Daarom gebruiken we een e-learning-systeem, waar iedereen op zijn eigen moment leermodules kan volgen’’, vertelt Petstra.

,,Ik vind het altijd leuk om over mijn vak te praten, daarom doe ik dit’’, zegt Petstra. Als het aan haar ligt, blijft deze informatiedag bestaan. ,,Het is belangrijk dat iedereen weet wat we doen en hoe we dat doen. Alleen zo kunnen we mensen in geval van nood het beste helpen. We moeten goed samenwerken met de beller.’’

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement