De nieuwe iPhone: wel of juist niet kopen?

Hij was al prijzig, maar de nieuwe jubileum-iPhone die Apple dinsdag 19:00 uur Nederlandse tijd presenteert, slaat alles. Die kost naar verwachting ruim 1.000 euro. Wie zit daar op te wachten? We raadpleegden kenners en zet argumenten voor en tegen op een rij.

Waarom wel kopen?

1 - Het is de iPhone, stupid!

Bij Apple gaat het uiteraard niet enkel om de mogelijkheden, ook het design speelt mee. En de iPhone behoort na tien jaar nog immer tot de mooiste telefoons. ,,Besturingssysteem iOS geldt bovendien voor veel mensen als gebruiksvriendelijker dan Android”, weet Gonny van der Zwaag van iCulture. Doordat Apple hardware en software in één hand houdt, zijn veel apps superieur. Wokke van Tweakers denkt dat het vernieuwde uiterlijk veel mensen aanspreekt. ,,Ze doen dit keer echt iets bijzonders, het betekent de grootste vormverandering in jaren.”

2 - Apple doet alles beter

Veel features zijn bij andere toestellen weliswaar al langer beschikbaar, maar meestal voert Apple ze beter uit. ,,Neem de gezichtsherkenning”, zegt Wokke. ,,Bij de Galaxy S8 is die vrij waardeloos, ik verwacht dat Apple dat wel goed doet. Anders laten ze zo’n functie gewoon weg.”

3 - Trouwe klanten

Android-gebruikers zijn klanten, iPhone-bezitters fans. ,,Wat je er ook van vindt, Apple doet het na tien jaar nog steeds uitstekend”, stelt Van Vliet van Telecompaper. ,,Telkens als je denkt dat het minder gaat, blijven ze verkopen. Ze hebben een enorm loyale klantenbasis.”

Waarom niet kopen?

1 - iPhone niet ‘leading’ meer

De eerste iPhone betekende een revolutie: dankzij het aanraakscherm werkte mobiel internet eindelijk prettig. Na de iPhone 4 en zijn retinascherm was Apple echter zelden nog leidend. Kregen Android-toestellen grote schermen, Apple ging pas met de iPhone 6 overstag. Nu krijgt de iPhone X een tot de randen reikende flatscreen dat de Galaxy S8 al heeft. OLED-schermen bezit Samsung al jaren, Apple kiest er nu pas voor. Draadloos opladen? Niet nieuw! ,,Doordat Apple slechts enkele modellen in enorme aantallen verkoopt, kan het moeilijk nieuwe features invoeren”, verklaart Gonny van der Zwaag van iCulture, Nederlands grootste Apple-site. ,,De miljoenen benodigde onderdelen zijn in het begin beperkt beschikbaar. Bovendien produceert Samsung zijn schermen zelf, Apple niet.”

2 - Stervensduur

Zowel experts als iPhone-liefhebbers zijn het er over eens: de iPhone was al duur, maar de iPhone X slaat alles. ,,1.000 euro of meer is enorm duur, echt bizar”, zegt Arnoud Wokke van techsite Tweakers. Volgens Maarten van Vliet, expert op het gebied van smartphones bij Telecompaper, kun je al voor 300 tot 400 euro een smartphone aanschaffen die bovengemiddeld presteert. ,,Enkele jaren geleden viel Apple’s duurdere prijs wellicht te rechtvaardigen. Maar nu in mijn ogen niet meer.”

3 - Buigen voor Apple’s nukken

Een keuze voor de iPhone betekent dat de klant de grillen van diens maker moet accepteren. Dat kan soms irritant uitpakken. Zo besloten de Apple-ontwerpers de wereldwijd gebruikte 3,5 mm koptelefoonaansluiting bij de iPhone 7s zonder pardon te schrappen. In de nieuwe iPhone X ontbreekt de homeknop en daarmee de vingerafdrukscanner die vanaf de iPhone 5 in alle modellen zat.

4 -Het ecosysteem

Ondanks het succes van de iPhone werkt driekwart van de smartphone-bezitters op de wereld met Google’s Android-systeem. Voor wie Gmail heeft en veel met Google-applicaties werkt, ligt het dan iets minder voor de hand voor Apple’s iOS te kiezen. Overstappen is bovendien lastig.

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven