Vijf vragen over het Fyra-debacle

De afgelopen week heeft de parlementaire enquêtecommissie over de Fyra de eerste ronde met verhoren gehouden over het mislukken van de hogesnelheidslijn van Amsterdam naar Brussel. Vijf vragen over hoe het zo mis kon gaan.

Wat was/is de Fyra?

Fyra is de naam van een product van de NS en behelst het vooral binnenlandse vervoer met een hogesnelheidstrein over het traject Amsterdam, Rotterdam, Breda en uiteindelijk naar Brussel. In de eerste instantie werden de ritten uitgevoerd met een klassieke trein met locomotieven van het Canadese Bombardier. Die treinen hebben een maximumsnelheid van 160 km/u. Later zouden deze treinen worden vervangen door de V250 "Albatros" van het Italiaanse AnsaldoBreda die 250 km/u zouden gaan rijden.

Wat ging er mis?

Kort gezegd gingen er twee dingen mis: de aanbesteding van het vervoersrecht en de inkoop van de treinen. De NS moest bieden voor het recht om te mogen rijden op het hogesnelheidsspoor. Die vergoeding zou aan de staat worden betaald. Maar de spoorwegmaatschappij bood veel te hoog waardoor het vervoer op dat traject onrendabel zou worden. Hierdoor ging de werkmaatschappij van de NS en partner KLM (HSA) bijna failliet.

Er werden ondertussen samen met de Belgische spoorwegen treinen gekocht bij de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda. De treinen die het bedrijf uiteindelijk leverde waren veel te laat en bleken van dusdanig slechte kwaliteit dat de Belgen al snel de stekker uit het project trokken. De NS heeft nog een tijd gereden met de V250 maar besloot daarna ook om de treinen terug te sturen naar Italië.

De ritten naar Brussel zijn nauwelijks uitgevoerd omdat de treinen al na een aantal dagen niet meer in België mochten rijden om veiligheidsredenen. Na de eerste ritten bleek dat er veel ijs onder de treinen bleef hangen. Dat leverde mogelijk gevaarlijke situaties op. Ook raakte stukken metaal los van de trein en bogen om in de richting van de bovenleidingen en bleven de deuren niet goed gesloten.

Bekijk de presentatie van de Belgische spoorwegen over de problemen met de trein.

Wat is er nog over van de Fyra?

De Fyra bestaat nog maar heet nu

. Er wordt over dezelfde route gereden als de originele plannen maar dan met de langzame locomotieven van Bombardier.

Komen er nog wel hogesnelheidstreinen naar Nederland?

Er reden en rijden al veel hogesnelheidstreinen in Nederland. De Deutsche Bahn laat al ICE-treinen rijden naar onder andere Dusseldorf en Frankfurt en Thalys heeft hogesnelheidstreinen die naar Brussel en Parijs rijden. De frequentie van de Thalys-treinen zal in de komende jaren worden opgevoerd om zo de bereikbaarheid van Brussel te verhogen. Ook denkt kanaaltunnelmaatschappij Eurostar aan een directe verbinding tussen Amsterdam en Londen.

Wat kunnen we de komende dagen nog verwachten van de verhoren?

Verschillende hoofdrolspelers hebben in de Tweede Kamer al een inkijkje gegeven in de redenen waarom het project so faliekant is mislukt. De komende weken gaan de verhoren nog door. De nadruk lijkt vooral te liggen op de acties van de NS en de relatie met de verschillende ministeries. De openbare verhoren kunt u live bekijken via internet.

(gratis).
(gratis).

Vrijdag 22 mei zijn de verhoren van:

  • Directeur Döbken van de High Speed Alliance (NS&KLM) om 9u30.
  • Om 13u30 komt de senior inkoper Smulders van de NS.
  • De projectdirecteur HSL-zuid Wim Korf komt om 16uur.

Volgende week worden er ook verhoren gehouden maar wie er dan komen is nog niet bekend.

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement